Rigtig mange mennesker opdager ofte for sent, at det er på tide at skifte den nuværende seng ud med en ny og bedre model. De ender med at få op til flere skavanker som følge af deres dårlige søvn eller alt for slidte madrasser, og derfor er det en god ide at være opmærksom på både din søvn og din sengs kvalitet, så du hele tiden er klar over, om det snart er på tide at skifte sengen eller måske endda bare madrasserne ud med nyere modeller.

For det kan i mange tilfælde være nok bare at skifte spring- eller topmadrassen, hvis man savner en bedre søvnkvalitet. I hvert fald hvis din seng er af en nyere dato. Er det mange år siden, du har investeret i din nuværende seng, bør du nok overveje at gå på jagt efter en mere moderne version alligevel.

Hvis du ikke rigtig er klar over, hvilke faresignaler du skal kigge efter, når du skal bedømme, om din nuværende seng er god nok eller ej, har vi her listet syv tegn op, der alle kan indikere end for dårlig seng eller for dårlige madrasser i din seng.

Kan du nikke genkendende til alle syv signaler på listen, bør dine røde advarselslamper blinke vildt og voldsomt, og så er det bare ud med den gamle seng med det samme. Er det kun en enkelt af punkterne, du kan genkende hos dig selv, bør du ikke nødvendigvis smide hele sengen ud. Så kan der ligge andre årsager til dine søvnproblemer, og dem finder du ikke nødvendigvis i det materielle.

Dårlig nattesøvn

Er du begyndt at vågne flere gange om natten, bevæge dig mere eller bare ikke føle dig udhvilet, når du vågner op om morgenen, er det tegn på en for dårlig nattesøvn. Og kan du kun nikke genkendende til dette ene punkt på hele listen, kan det lige så meget være andre udfordringer, der er årsagen til disse problemer, eksempelvis mentale kvaler.

Men lige så meget som det kan skyldes, at du pt. er udfordret rent psykisk, kan den ujævne nattesøvn også sagtens udspringe af et for dårligt søvnmiljø. Så hvis du eksempelvis har haft disse problemer, siden sidst du skiftede seng, kan det være en rigtig god ide at overveje, om du ikke skal have byttet den eller bare købt en anden. Det kan også være, dine madrasser bare er ved at være så slidte, så du skal have investeret i nogle nye for at få den optimale nattesøvn igen.

En dårlig nattesøvn er der ingen, der har fortjent, og det kan være med til at bringe hele humøret den kommende dag i fare. Så oplever du efterhånden oftere og oftere eksempler på dårlig nattesøvn, kan det være en rigtig god ide, om ikke andet så bare at tage et ekstra kig på dine madrasser og eventuelt kontakte en sengerådgiver, der kan hjælpe dig med at besvare på yderligere spørgsmål, inden du kaster hele din opsparing efter en ny seng.

Allergiske reaktioner

Har du en senge eller madrasser af ældre dato, og oplever du ofte allergiske reaktioner i soveværelset, bør du stærkt overveje at få købt nogle nye i en fart. Mange ældre madrasser har ikke samme teknologi, som nye madrasser på markedet har, og hvor nye madrasser eksempelvis er lavet af allergivenlige materialer og selv står for at rense sig selv ved hjælp af indbygget luftcirkulationsteknologi, må ældre madrasser kigge langt efter disse fordele.

Vores madrasser optager en masse støv og skidt fra os, når vi ligger og sover. Derfor er det ikke sjældent, at allergiske reaktioner opstår i soveværelset. Især hvis du lider af støv- eller støvmideallergi. Gør du det, bør du i den grad investere i en allergivenlig madras, hvor du ikke vil opleve samme problem. Og skal du købe ny madras, kan du jo overveje at skifte hele sengen ud med det samme, så hele dit sovemiljø bliver opgraderet til et højere niveau.

Smerter i nakken

Oplever du smerter i nakken oven på en lang nats søvn, kan det være, du hurtigt vælger at skyde skylden på hovedpuden. Det er der i hvert fald mange mennesker, der hurtigt kommer til at gøre. Og ja, selvfølgelig kan problemet ligge i selve puden, men ofte kan nakkesmerter også skyldes en alt for dårlig madras, men det er de færreste, der vælger at udskifte selve madrassen, når man støder på nakkesmerter.

Så er du en af dem, der tit vågner op med enten lette eller stærke smerter i nakken, bør du stærkt overveje ikke kun at skifte hovedpuden ud, men også selve madrassen. Vælger du at skifte den ud, bør du gå over i en anden boldgade i forhold til, hvad du har nu. Har du en blød madras, bør du kigge efter en hårdere model og vice versa. For som udgangspunkt virker din nakke ikke glad for den type madras, du har valgt her og nu, og så er det naturligt at skifte til en helt anden lige, i stedet for at blive i den samme.

Rygsmerter

Og akkurat som man kan have nakkesmerter oven på en nats søvn, er der også mange, der oplever smerter i ryggen, når de har ligget i deres seng i en række timer. Her burde det være nemt at droppe tiltalen mod hovedpuden som synder, da den nok ikke har det store at skulle have sagt i forhold til din ryg og rygsøjle. Oplever du rygsmerter, er madrassen 99% selvskrevet som den skyldige.

Alt afhængig af graden af dine rygsmerter, er det ikke sikkert, at en ny madras alene kan løse problemet. Det kan være nødvendigt at opsøge hjælp hos eksempelvis en fysioterapeut eller en massør for at få afhjulpet rygsmerterne. En ny madras kan gøre underværker, hvis dine rygsmerter ikke er så stærke endnu, men har du alvorlige problemer, bør du ikke kun skifte madrassen ud, men derimod også få professionel hjælp.

Hovedpine

Tit er en af følgerne med nakke- eller rygsmerter også hovedpine. Det kan også være, du bare har hovedpinen for sig selv, men ligegyldigt hvad er det ikke optimalt at stå op med ondt i knolden efter en nattesøvn. Sker det lidt for tit, er det også et alvorligt faresignal til at skifte din madras ud med det samme, og eventuelt også overveje at snuppe din hovedpude med i købet.

Selvfølgelig kan man opleve en mindre hovedpine oven på en nattesøvn, ligesom den kan komme på alle mulige andre tidspunkter af døgnet. Men der er mange mennesker, der tit oplever en større hovedpine om morgenen end ellers, og det også selvom de ikke har været ude og danse moderne aftenen før. Er du en af dem, der tit døjer med smerter i hovedet allerede fra dagens første timer, kan årsagen muligvis findes i sengen, madrassen og hovedpuden. Og ofte er det desværre ikke nok bare at skifte hovedpuden ud.

Du sover bedre i andre senge end din egen

Sover du indimellem i andre senge end din egen, og oplever du her en bedre nattesøvn, end du får i den derhjemme, kan det også være et signal til, at du skal have gjort noget ved din nuværende sengesituation.

Lad vær med at drage konklusionen oven på en enkelt nats søvn på et 5-stjernet luksushotel, da du nok her bare vil sove som en sten i deres enorme kvalitetssenge. Men oplever du gang på gang, at du får en mere kvalitetsfuld søvn, når du sover i andre senge, bør du seriøst gøre dig tanker om at få skiftet din egen ud.

Lav søvnkvalitet hos din partner

Og selvfølgelig er det ikke kun dig selv, du skal tage hensyn til, hvis du har en partner. Oplever han eller hun nogle af disse skavanker eller problemer, bør du ikke stå i vejen for at investere i nye senge eller madrasser. Det er muligt at finde en løsning, hvor du beholder samme type madras, mens din partner blot får skiftet sin ud.

Selvom man er et par, betyder det desværre ikke, at man sover lige godt på samme type madras, hvilket man alligevel trods alt køber, når man går ud og køber sin første seng sammen. Så hvis du ofte oplever beklagelser over nattesøvnen hos din partner, bør I sætte jer ned og snakke sammen og eventuelt gå denne liste igennem for at se, om der skulle være nogle signaler til at få skiftet ud i madrasser eller selve sengen.

Her finder du et udvalg af madrasser

preloader